Ny klyngekoordinator - Hjælp til en god start
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, som er ny klyngekoordinator eller -bestyrelsesmedlem godt fra start. Derfor har vi på denne side samlet en oversigt og en kort beskrivelse med links til de tilbud, vejledninger og arrangementer, som kan hjælpe dig videre i rollen. Du er selvfølgelig også velkommen til at tage fat i os via mail eller telefon. Se hvordan du får kontakt til os nederst på denne side.
Skift af klyngekoordinator
Det er vigtigt, at den afgående klyngekoordinator videregiver sin rolle som klyngekoordinator på www.kiap.dk under Min klynge. Find Min klynge i menuen i øverste højre hjørne ved klik på Log på/dit navn.
Den nye klyngekoordinator får herved overdraget de nødvendige rettigheder til at kunne opdatere klyngens medlemmer og tilgå KiAP's spørgeskemafunktion.
Se vejledningen for skift af klyngekoordinator (PDF)
Se også vejledning til at tilføje bestyrelsesmedlemmer (PDF)
Administration og økonomi i klyngen
Det er PLO, der står for den praktiske håndtering og bogføring mv. af klyngens økonomi. PLO har udarbejdet vejledninger om elektronisk indsendelse af bilag og dokumentation for brug af klyngemidler. Du kan finde mere hjælp til administration og økonomi i klyngen bl.a. skabeloner for kontrakter med klyngeansvarlige, for indkaldelse og referat af generalforsamling:
Se information og vejledninger til klyngeadministration og økonomi
Se desuden opgaveliste til klyngekoordinatorer
Du kan med fordel gemme klyngens dokumenter (dagsorden, referater, regler, kontrakter mv.) i klyngeplatformen.
Log ind på kiap.dk og se din klynge
Du kan se og redigere din klynges medlemmer/ydernumre og klyngens organisering/bestyrelse på Min klynge - registrering (log ind med MitID erhverv).
Det er klyngekoordinators opgave at tilføje nye og fjerne ophørte klinikker/ydernumre (markeret med rød) under Min Klynge. Vær her opmærksom på klinikker, som har ændret deres ydernummer, men fortsat er medlemmer i klyngen.
De enkelte klinikker i klyngen skal selv opdatere navne og e-mailadresser på de læger, som deltager i klyngearbejdet. Men du som koordinator eller et bestyrelsesmedlem kan også gøre det.
Se vejledning til at registrere, hvilke læger der deltager i klyngen (PDF)
Indkald til møder i klyngen
KiAP har skabt et nyt værktøj kaldet klyngeplatformen, hvor alle i klyngen kan oprette og invitere medlemmer til møder i klyngen. Det er vigtigt at medlemmer er opdateret med unikke personlige e-mailadresser her.
Det er nemt at følge med i tilmeldinger via deltagerlisten. Og denne kan nemt efter mødet indsendes som bilag til PLO i forbindelse med refusion af udgifter til klyngemødet.
Hent vejledning til Klyngeplatformen (PDF)
Klyngepakker
KiAP udarbejder løbende klyngepakker, som kan hjælpe med at understøtte det faglige kvalitetsarbejde og gøre planlægningen af klyngemødet nemt og overskueligt. Klyngepakkerne indeholder bl.a. en præsentation af klyngens data i en PowerPoint, som facilitator kan tage udgangspunkt i på mødet, en drejebog og hjælp til implementering og opfølgning.
Når I har haft et emne på et klyngemøde, kan I bestille opfølgning til KiAP’s klyngepakker.
Der er også mulighed for at hente en trin-for-trin guide til, hvordan du/I kan planlægge og hente data til et selvvalgt emne på et klyngemøde.
Regional kvalitetsenhed
De regionale kvalitetsenheder har tilbud til klyngerne i form af klyngepakker, sparring, facilitering og hjælp til datatræk, implementering m.v. Via følgende link kan du klikke på navnet på din regionale kvalitetsenheder for at se, hvad din region tilbyder.
Se regionale tilbud og klyngepakker
Klyngevisninger
På KiAP’s hjemmeside (bag login) er det muligt at se udvalgte aggregerede data vist på ydernummerniveau for den enkelte læges egen praksis i sammenligning med klyngens data. Aktuelt præsenteres datavisninger indenfor områderne: Forløbsplaner og henvisningsmønstre.
Se eksempler på typer af datavisninger uden at logge ind
Læs om ordiprax+, som anvendes i nogle af KiAP’s klyngepakker
Spørgeskemafunktion
Er I interesseret i at indsamle og generere egne data i klyngen, har KiAP udviklet en spørgeskemafunktion, som klyngekoordinator og bestyrelse har adgang til. I kan lave en spørgeskemaundersøgelse forud for klyngemødet, om fx hvilke emner klyngen ønsker at arbejde med, hvordan klyngen skal mødes, eller I kan udsende en evaluering af klyngemødet efter mødet.
Det er muligt at anvende en af KiAP’s forudfyldte skabeloner eller vælge at udarbejde et spørgeskema fra bunden. Du finder skabeloner til bl.a. generalforsamling, videokonsultationer, evaluering af klyngemøde og opfølgning til trivsel og arbejdsglæde.
Inspiration til kvalitetsudvikling
Hos DSAM kan du finde inspiration og redskaber til kvalitetsarbejdet. Du kan finde artikler, der både er anvendelige i klyngesammenhæng og til brug i egen praksis.
DSAM Redskaber til kvalitetsudvikling
Vidensbanken er en landsdækkende database, som indeholder mindre og enkelte større kvalitetsudviklingsprojekter fra almen praksis.
Inspirationsdage for klynger
Hvert andet år afholder KiAP inspirationsdage for alle klyngekoordinatorer og -bestyrelsesmedlemmer. Her er der mulighed for at netværke og dele erfaring med andre klynger samt få en masse ny viden og inspiration med hjem fra flere faglige sessioner.
Læs mere og find materiale fra Klyngernes Inspirationsdage
Facilitatoruddannelse for klyngekoordinatorer
PLO-E og KiAP har i samarbejde udviklet et facilitatorkursus for klyngekoordinatorer. Det er muligt for klyngekoordinatorer kun at følge den første dag, hvor generel facilitering er i centrum.
Se kommende kurser i kalenderen
Nyhedsbrev og information om klyngerne
Alle klyngekoordinatorer og registrerede bestyrelsesmedlemmer tilmeldes automatisk et nyhedsbrev fra KiAP. Du kan genlæse nyheder eller finde artikler om klyngerne i medierne på vores hjemmeside:
Læs artikler om klyngerne i medierne
KiAP Support
Du er velkommen til at kontakte KiAP Support, hvis du har spørgsmål vedrørende klyngepakker, rådgivning om administration af klyngen mv.
Kontaktoplysninger til KiAP Support finder du her: KiAP Support